Over de film
House of Salt is een bijzondere samenwerking tussen ontwerpduo MARTAN (Diek Pothoven & Luuk Kuijf) en filmmaker Willem Gerritsen. Het is nacht en een man in pak met lang blond haar loopt over straat; hij is volledig doorweekt en laat een spoor van water achter zich. Zijn kostuum lijkt oneindig water af te geven. Hij passeert verlaten huizen en loopt richting het enige huis waar licht brandt. Hij hoort gedempte stemmen en zoekende ogen staren hem aan van achter een raam. Niemand doet open. De man kijkt door de kier en ziet een lange eetkamertafel waaraan een bonte verzameling mensen zitten te eten. Ze lijken hem niet te (willen) zien.
Regievisie
“Deze film gaat over de vorming van identiteit door uitsluiting van de Ander; over de wisselwerking tussen het zelf en de groep,” vertelt regisseur Willem Gerritsen. “Het gevaar van een film maken over xenofobie en de vluchtelingenproblematiek is dat het snel moralistisch wordt en we zijn daarom bewust meer gaan zoeken naar de onderliggende werkingen die aan deze zaken ten grondslag liggen. Waarom zetten we ons af tegen de Vreemdeling? Waarom verlangen we naar een gezamenlijk gecreëerde identiteit? En wat verliezen we daarin? Deze film onderzoekt deze vragen, maar geeft geen antwoorden; hij moet vooral aanzetten tot reflectie en processen blootleggen.”
“Het is naast de inhoudelijke waarde, voor mij als regisseur verder belangrijk dat film emotioneel aangrijpend is. Het is mijn intentie om een film te maken die je meesleept, ook al weet je af en toe niet precies waarom. Er is een duidelijke spanningsboog, waarin we kunnen meevoelen met het hoofdkarakter: iedereen begrijpt en voelt hoe het is om buitengesloten te zijn, dat is primair en raakt aan onze diepste (sociale) verlangens. Zo leven we met de Doorweekte Man mee in zijn worsteling om onderdeel uit te maken van de community.”
“De film heeft geen ingenieus plot, maar draait vooral om symboliek en abstracties,” gaat regisseur Willem Gerritsen verder. “Hierin speelt de zee (en water) een zeer grote rol. De zee representeert de oorsprong, de bron van menselijke puurheid en de duiding van een gezamenlijke komaf; uiteindelijk blijkt dat alle karakters in de film ooit ‘aangespoeld’ zijn en is iedereen ‘te gast’ in deze wereld. Op deze manier is MARTAN’s collectie de sleutel tot dit visuele motief; we zien als kijker tijdens de film steeds duidelijker dat de mate van ‘doorweektheid’ bepalend is voor hun groepsgedrag en specifieke karakter.”
“Hoewel de film een fantasie-vertelling is, denk ik dat het de speelstijl van de acteurs en algehele toon juist realistisch en gelaagd is. Er wordt niet gesproken, maar toch heel veel gezegd. Ik heb met de acteurs samen onderzocht hoe we met handeling en visuele symboliek, diepere menselijke processen en groepsdynamiek konden uitbeelden.”
“In de samenwerking met MARTAN en met de andere disciplines hebben we een open proces willen opzetten waar er telkens is gezocht naar de wisselwerking. Dit betekent dat we tot het laatste moment open bleven staan voor onderlinge inspiratie en beïnvloeding. Een proces wat ik als maker erg interessant vind en nog niet eerder op deze manier gedaan heb. Juist deze vrijheid en de sterke nadruk op symboliek maakt dat ik dit project ongelofelijk interessant vond en genoten heb van de samenwerking met MARTAN.”