Over de film
Tijdens een ijskoude winternacht rijdt een zwangere politieagente een man aan. Ze probeert haar misdaad te verhullen, maar wordt betrapt door twee bejaarde mannen. Het begin van onverwachte ontwikkelingen.
Regievisie
“Met Het Begin en het Einde wilden we onderzoek doen naar een film waar een moreel dilemma de boventoon voert. Het is een film die de dialoog met de kijker aan moet gaan, over zijn of haar morele opvattingen. Hoe ver mag je gaan in het beschermen van de toekomst van een kind? Is het ene leven meer waard dan het andere?”
“We wilden een situatie creëren waarbinnen de karakters zich op moreel pioniersgebied begeven. Waarin ze niet handelen binnen de gevestigde normen van Goed en Kwaad, maar met elkaar deze normen opnieuw afwegen en ontdekken.”
“Naast dat we experimenteerden met de dramaturgie van een korte film, was het voor ons ook een persoonlijk onderzoek naar onze werkwijze. We werken op een vrij onconventionele manier. In het pré- en post-proces zijn we samen bezig met de ontwikkeling van de film, maar op de set is Wessel regisseur en Sean Louw cameraman.”
“Na het winnen van Shorts TV: The Pitch besloten we ons aan te melden voor De Ontmoeting. Via een gemeenschappelijke bekende kwamen we in contact met Barend van Balen. Hij stond er voor open om samen met ons dit avontuur aan te gaan.”
“Eerder hadden we op eigen initiatief en in klein verband al enkele korte films gemaakt, maar nog nooit hadden we een ‘grote’ korte film gemaakt. Nadat de selectie van De Ontmoeting bekend was, hebben we binnen één maand de benodigde 5.000 euro opgehaald, brainstorm sessies met NL Film gehad, en stonden we op 15 en 16 februari weg te vriezen op het dak van een parkeergarage.”
“Al met al was dit maakproces een enorme leerschool waar we de cast en crew, De Ontmoeting, Shorts TV, de crowdfunders en alle andere betrokkenen erg dankbaar voor zijn.”